Vi använder vissa ord i vårt sätt att beskriva saker i vår plattform, och i våra guider. Här följer en lista på vanligt förekommande ord, och deras betydelse, samt funktioner i vår Dashboard.
Funktioner i Dashboard
Översikt – Här hittar du generell information över din playkanal eller plattform så som statistik för senaste veckans sändningar. Allt ifrån det genomsnittliga antalet minuter varje användare har tittat senaste veckan på både dina videoklipp och livesändningar till hur många livesändningar som arrangerats eller videoklipp som lanserats senaste veckan.
Administration – Här kan du administrera din Playkanal eller Plattform och lägga till nya användare på kanalen. Du bestämmer även användarens roll på kanalen här. Du kan även skapa värdekoder till dina sändningar här.
Paketlösningar – Används för att samla flera livesändningar och videoklipp, som en kund sedan kan köpa för ett och samma pris. Exempel kan vara en cup, där flera livesändningar/videoklipp har ett sammanhang. Kunden kan då istället för att köpa videoklippen/livesändningarna separat, köpa dem för ett engångspris. Du kan alltid administrera vilka videoklipp/livesändningar som ska ingå i en paketlösning. Det finns ingen begränsning på hur många paketlösningar du kan ha. En livesändning eller videoklipp kan ingå i flera Paketlösningar.
Abonnemang – Här kan du hitta och administrera de olika abonnemangen som finns på din plattform.
Livesändningar – Här hanterar du dina livesändningar, både före och under. För att editera eller övervaka en livesändning, klicka på denna. Vid ett klick på en livesändning i Sändningspanelen hittar du även information om vart du ska skicka livesändningen, och statistik om den när den pågår.
Videoklipp– Här hanterar du dina videoklipp – och laddar upp nya. För att editera ett videoklipp klickar du på denna. Där får du även lite mer statistik om videoklippet, och har valet att radera detta.
Kampanjer – Här hanterar du dina kampanjer, för att skapa annonser som kan visas före en livesändning eller ett videoklipp. En kampanj kan innehålla en eller flera annonser. Tänk på att inte ha för långa kampanjer – då tröttnar dina tittare innan de börjat se på ditt material. Skapa först en kampanj, och ladda sedan upp annonser. Klicka sedan in på din nya kampanj, och koppla annonserna till denna. Annonserna spelas upp i den ordningsföljd de visas, med den översta först. Du kan ha vilken ordning på dessa som du vill. För att koppla en kampanj till ett videoklipp eller en livesändning, editera sändningen och välj att aktivera annonser. Du får då välja vilken kampanj du vill nyttja.
Kanaler – Här kan du överse dina kanaler, samt skapa nya playkanaler.
Statistik – Här hittar du all statistik om dina livesändningar, videoklipp och paketlösningar – Allt från köp till tittarantal. Statistiken baseras på månadsbasis, och du växlar enkelt till vilken månad du vill se statistik för.
Byta nuvarande kanal – Det förekommer ofta att en användare har flertalet kanaler att ta hand om. För att byta aktiv kanal i Dashboarden, klicka på den vita rutan i menyn till vänster där det står din nuvarande kanal (öppna menyn genom menyvalet på en mindre skärm) och klicka på den kanal du vill ha istället. Har du flertalet kanaler, har du alternativet att söka i rutan, för att enklare hitta den du vill använda.
Byta språk – Vill du byta språk på Dashboard, klicka på användarikonen högst upp till höger, och välj "Byt språk/Change language". Välj det språk du vill ha.
Tekniska termer
Transkodering – Att från en videokälla skapa olika kvalitéer av en livesändning. Vårt system gör detta på livesändningar för att det ska fungera på majoriteten av webbläsare och enheter.
Konvertering – Att från en videofil skapa olika kvalitéer. Vårt system gör detta på videoklipp för att det ska fungera på majoriteten av webbläsare och enheter.
Lagring – Hur mycket lagring din kanal har för videoklipp. Varje kanal har en maximal yta som denna får använda för att spara videoklipp på. För att frigöra utrymme, radera en eller flera videoklipp, eller be oss på StayLive att utöka ditt utrymme.
Inställningar för videoklipp och livesändningar
Privat – Gör att livesändning eller videoklippet endast syns för de med tillgång till direktlänken. Livesändningen eller videoklippet syns således inte direkt på din Playkanal.
Annonsering – Innan och efter dina livesändningar och videoklipp syns en kortare reklamfilm. Detta kan vara reklam levererad av StayLive, eller dina egna reklamklipp som du laddar upp i Kampanjer. Se avsnitt ovan kallad "Kampanjer" för mer information om Kampanjer.
Uppladdning i efterhand – Din livesändning kommer efter avslut laddas upp som ett videoklipp på din kanal.
Chatt – Om aktiv, syns en chattruta bredvid livesändningen där dina tittare kan chatta med varandra. Här har du som ansvarig för livesändningen ansvar, då vi på StayLive inte går igenom dessa om det inte är nödvändigt. Vi svarar således inte på supportfrågor här, utan de bör skickas till kontakt@staylive.se.
Kategorisering – Kategorisering används för att samla flera livesändningar eller videoklipp under en och samma kategori. Det blir då lättare för dina besökare på Playkanalen att hitta till just den samling av klipp som de söker. Exempelvis kan detta vara en cup eller livesändningar från ett specifikt evenemang som hållit på i flera dagar. Att då lägga livesändningarna/videoklippen i en och samma kategori gör det mindre rörigt på kanalen.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.